Bauhaus (100): pioniers van een nieuwe wereld

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
“We werken samen aan het bouwwerk van de toekomst, dat alles in één vormgeving omvat: architectuur, beeldhouwkunst, schilderkunst, en dat dankzij de miljoenen handen van handwerkers ooit naar de hemel zal oprijzen als een kristallijnen beeld van een nieuw, toekomstig geloof”, aldus het ‘Bauhausmanifest’. Bauhaus-architectuur en - design bepalen sinds een eeuw het dagelijks leven en werken.

Tekst: Eric Corsius

Onlangs werd in de media de noodklok geluid over de ‘verdozing’ van Nederland. Waarom laten we in ons vlakke land in godsnaam die gigantische, rechtlijnige, functionele magazijngebouwen oprukken? We ervaren dit als een slordige omgang met ons landschap. De irritatie wordt bij velen versterkt door een allergie tegen een bouwstijl, waarin de rechte hoek en het kleurloze vlak domineren – en die ons al sinds decennia lijkt te worden opgedrongen. Anderen voelen zich juist als een vis in het water bij zoveel soberheid en efficiëntie. Maar of we de zakelijke architectuur nu verafschuwen of haar juist bewonderen, zij is uiteindelijk de vrucht van een eerbiedwaardige traditie van architectuur en design, waarvan we dit jaar de honderdste geboortedag vieren: het Bauhaus. Onder de titel Pioniers van een nieuwe wereld wijdt Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam een tentoonstelling aan deze stroming, die ons dagelijks leven zo sterk is gaan bepalen. Niet alleen de gebouwen waarin we leven, werken of recreëren, maar ook ons interieur en meubilair zijn ervan doordrongen. Denk maar de metalen bureaulamp of het kantoormeubilair, waarin chroom de boventoon voert en het kleurenspectrum zich beperkt tot een uiterst minimum van wit, zilverkleurig en zwart.

De volledige tekst lezen? Abonnees van Volzin ontvangen bij verschijning van de nieuwe Volzin een e-mail met een link naar de digitale editie. Nog geen abonnee? Klik dan hier.