‹ Terug naar overzicht

Geplaatst op:

ORGELSYMPOSIUM De Wereld In
Dinsdag 15 oktober 2019, 11:00 -16:30 uur
Martinikerk, Groningen

Groningen – In het kader van de Groningen Orgelzomer en als prelude op het jaarlijkse Schnitgerfestival wordt op 15 oktober 2019 in de Martinikerk in Groningen een bijzonder orgelsymposium gehouden, getiteld ‘De Wereld In’. Centraal in dit symposium staat de vraag hoe je het orgel als eeuwenoud instrument een waardevolle plek kunt geven in de wereld van nu. In 2019 is het 300 jaar geleden dat de grote orgelbouwer Arp Schnitger stierf. Veel van zijn orgels staan in Groningen, stad en Ommeland, en worden nu gerekend tot het belangrijkste culturele erfgoed van de regio. Om 300 jaar Schnitger te herdenken is de Groningen Orgelzomer 2019 georganiseerd, een drie maanden durend festival dat het brede publiek (opnieuw) laat kennismaken met het orgel, soms op heel verrassende manieren. Enkele duizenden cultuur- en muziekliefhebbers kwamen hiervoor al naar Groningen en namen deel aan excursies, bezochten concerten of schoven aan bij internationale masterclasses. Door al het moois dat er te zien en te horen was, realiseerden veel mensen zich hoe bijzonder het Groninger orgel eigenlijk is.

Het orgel de wereld in
Doelstelling van het orgelsymposium De Wereld In is om verder te onderzoeken hoe het orgel landelijk en regionaal een breder publiek kan trekken. In een mix van aansprekende voorbeelden uit de praktijk – o.a. de ervaringen van de Orgelzomer – en meer beschouwende lezingen ter verdieping, laten de sprekers zien en horen op welke manieren zij het orgel en de muziek naar de mensen willen brengen, of de mensen naar het orgel willen halen. Het symposium wil zo een gevarieerde doelgroep van professionele programmeurs, orgelcommissies en betrokken vrijwilligers, beleidsmedewerkers van fondsen en overheden, marketingmedewerkers en andere geïnteresseerden inspireren tot het zoeken naar nieuwe wegen om het orgel onder de aandacht te brengen.

Muziek
Bijzonder onderdeel van het symposium is de uitvoering van Cathedral Mobile door organist Jacob Lekkerkerker, underground-gitarist Alfredo Genovesi, jazz-improvisator Oene van Geel en avant-garde basklarinettist Gareth Davis. Deze compositie voor de kathedrale ruimte en akoestiek wordt uitgevoerd in het koor van de Martinikerk. Het publiek wordt uitgenodigd zijn eigen perspectief en luisterplek te zoeken om de muziek te beleven. Hieraan voorafgaand geeft akoestisch expert Jan Bril een eerste presentatie van zijn omvangrijke onderzoek naar akoestiek in 100 rijksmonumentale kerken. Gedurende de dag verschuift de focus van muziek naar mens en is er aandacht voor de verschillende manieren
om via programmering, marketing en educatie een breder publiek te bereiken. Tot slot wordt het orgel geplaatst tegen de achtergrond van de veranderende functie en betekenis van kerken anno 2019.

Medewerking verlenen onder andere:
Evert Bisschop Boele (bijzonder hoogleraar Cultuurparticipatie, Erasmus Universiteit Rotterdam en lector Kunsteducatie, Prins Claus Conservatorium/Hanzehogeschool),
Jan Bril (akoestisch expert),
Hans Fidom ( hoogleraar Orgelkunde Vrije Universiteit Amsterdam, leider Orgelpark Research Program)
Jacob Lekkerkerker (componist en director of music Oude Kerk Amsterdam),
Johan Luijmes (artistiek leider Orgelpark Amsterdam),
Tine Stolte (master New Audiences Innovative Practice, Prins Claus Conservatorium),
Lydia Vroegindeweij (directeur Orgelkids),
Jolanda Tuma (dorpskerkambassadeur Noord Nederland).

Het symposium wordt georganiseerd door Erfgoedpartners in samenwerking met Stichting Klinkend Erfgoed Nederland (SKEN).
Aanmelden kan via https://erfgoedpartners.nl/orgelsymposium of via www.orgelzomer.nl
Deelname kost € 40,-, inclusief koffie/thee en lunch.